Monday, October 24, 2011

Konvo Akademik dan Konvo Tarbiyah




Assalamualaikum warahmatullah,

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Segala puji bagi ALLAH swt yang telah menciptakan dan memberikan kesempatan kepada kita untuk hidup dan terus beramal bagi mendapat Redha dan Syurganya.

Alhamdulillah,

Dengan Izin Allah diberi kesempatan untuk diriku ini untuk berkongsi sesuatu yang saya terfikir ketika berlangsungnya Majlis Penyampaian Diploma UTM pada 22 Oktober 2011 di Skudai baru-baru ini. Disebalik kegembiraan ini ada yang saya fikirkan iaitu "Kita cemerlang dalam Akademik tetapi kecemerlangan tarbiyah dan keimanan Macam mana YA??". Sungguh kerdil diri ini memikirkan soal itu, banyak betul kelemahan yang berada dalam diri,Ucapan TAHNIAH meniti dibibir sahabat dan rakan-rakan sewaktu disana.Sememangnya kita perlu ucapan itu untuk meningkatkan keyakinan dan semangat kita untuk terus belajar dan hidup,Tetapi adakah setakat belajar duniawi sahaja??



Alangkah bagus jika disertakan dengan kecemerlangan akademik,akhlak dan keimanan digabungkan bersama-sama. Kejayaan pelajaran dalam dunia kita tahu dan boleh agak bila kita akan memperoleh kejayaan tetapi kejayaan di Akhirat belum pasti diketahui.Setiap yang hidup pasti akan merasa kematian.Kita perlu teruskan pelajaran Keimanan dan Tarbiyah dimana sahaja kita berada tidak ada masa yang berkecuali.Kekesongan dan kelemahan dalam diri akan merencatkan perjalanan kita menuju kepadaNYA.Oleh itu kita walaupun sudah Graduan Universiti atau belum lagi pasti akan menghadiri MAJLIS KONVOKESYEN yang Pasti iaitu di Padang Masyar,ketika itu baru kita tahu sama ada kita berjaya atau tidak.




Perkongsian ini bukan semata-mata untuk menyatakan Konvokesyen Akademik tidak penting tetapi perlu disertakan dengan Kejayaan didalam Keimananan dan Ketaqwaan kepada YANG MAHA ESA.Penerusan Tarbiyah dan Keimana perlu diteruskan walaupun sudah habis belajar. Kecanggihan dan kemodenan teknologi banyak boleh membantu dalam prospek Keimanan dan Tarbiyah,oleh itu gunakan kelebihan Internet bagi menambah lagi ilmu dunia dan akhirat bersama-sama.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan penghargaan TAHNIAH kepada sahabat dan rakan-rakan KTD yang sudah menjadi Graduan UTM baru-baru ini.Memori bersama-sama tidak dapat dilupakan.Semoga berjaya Di Dunia dan DiAkhirat:)

WaAsalam


Bersama-sama Rusydan dan Syahmi



Bersama-sama family di Majlis Penyampaian Diploma UTMSPACE UTM

2 comments:

  1. tahniah buat saudara. teringin sangat nak konvo cam saudara. huhu. harap2 result STPM sy nnti mmbolehkan sy berpeluang menjejakkan kaki ke menara gading. InsyaAllah. ^_^

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih...moga saudari juga akan terus berjaya..:) sambung degree k??

    ReplyDelete